Andächtige Musique II
Andächtige Musique II
Middelburg, Nieuwe Kerk, 2012. (Compositions in baroque style by De Jong based on Psalm and Hymn tunes)
Dagblad Trouw:
De Zeeuwse Margreeth Chr. de Jong is niet alleen bekend als concerterend organiste: meer en meer profileert zij zich als componiste van koor- en orgelwerken die zij publiceert en in eigen vertolkingen uitbrengt. Voor haar opname van het tweede deel van haar bundel 'Andächtige Musik' met bewerkingen van psalmen en gezangen uit de protestantse traditie, gebruikte zij het orgel waar zij de vaste bespeelster van is: het Van Leeuwen-orgel uit 1954 in de Nieuwe kerk te Middelburg. Hoewel De Jong in de 21ste eeuw leeft, grijpt zij in haar composities compromisloos terug op oude muziekstijlen. In deze bewerkingen is dat de Duitse barok. Zij probeert in de huid te kruipen van de door haar vereerde Johann Sebastian Bach en diens voorgangers als Böhm of leerlingen als Krebs. Dat doet zij met zoveel stijlkennis en inleving dat een argeloze luisteraar die de herkomst van de muziek niet kent, zal denken te maken te hebben met onbekende muziek uit de achttiende eeuw. Zo laat zij in de psalmvariaties de muzikale expressie bepalen door de tekst van de betreffende verzen.
De Jong speelt haar pennenvruchten met een weldadige rust en dit relatief onbekende orgel klink in de prachtige ruimtelijke opname verrassend fraai.
De Zeeuwse Margreeth Chr. de Jong is niet alleen bekend als concerterend organiste: meer en meer profileert zij zich als componiste van koor- en orgelwerken die zij publiceert en in eigen vertolkingen uitbrengt. Voor haar opname van het tweede deel van haar bundel 'Andächtige Musik' met bewerkingen van psalmen en gezangen uit de protestantse traditie, gebruikte zij het orgel waar zij de vaste bespeelster van is: het Van Leeuwen-orgel uit 1954 in de Nieuwe kerk te Middelburg. Hoewel De Jong in de 21ste eeuw leeft, grijpt zij in haar composities compromisloos terug op oude muziekstijlen. In deze bewerkingen is dat de Duitse barok. Zij probeert in de huid te kruipen van de door haar vereerde Johann Sebastian Bach en diens voorgangers als Böhm of leerlingen als Krebs. Dat doet zij met zoveel stijlkennis en inleving dat een argeloze luisteraar die de herkomst van de muziek niet kent, zal denken te maken te hebben met onbekende muziek uit de achttiende eeuw. Zo laat zij in de psalmvariaties de muzikale expressie bepalen door de tekst van de betreffende verzen.
De Jong speelt haar pennenvruchten met een weldadige rust en dit relatief onbekende orgel klink in de prachtige ruimtelijke opname verrassend fraai.
Prijs: € 15,00 (inclusief verzendkosten)